onsdag den 15. marts 2017

Tre timer i haven

På trods af en strid blæst (Hurra for min Thyborønhabit) har jeg tilbragt tre timer ude i haven idag. Det var så superskønt endelig at komme i gang med forårsoprydningen.
Mine røde kejserkroner er godt på vej.

Jeg synes egentlig jeg knoklede ganske meget, men nåede kun det meste af Flammebedet og et af de små bede. Nå ja, og så klippede jeg nogle af de blå bedes stauder ned, men slet ikke alle.

Jeg kunne måske nok have tilbragt flere timer derude, men jeg ved godt jeg skal passe på min ryg, så tre timer må være passende her først på sæsonen.

Undervejs fik jeg også taget lidt billeder af nogle af mine krokus. Jeg er vild med krokus. Jeg kan godt lide vintergæk og erantis, men jeg kan altså bedre lide krokus.

Når de blomstrer varer det nemlig ikke længe, før der virkelig kommer fuld gang i haven.
Krokus 'Ard Schenk'
En af de nye krokus; 'Blue Pearl'
Her kan man tydeligere se den sarte blålige farve.
Har fundet en anden lille klump erantis (også fra min fasters have), så nu har jeg to små klumper fra hendes have + to bette købte klumper, med 2 små blomster hver. (Købte dem på Køge torv sidste år.)
Jeg er rigtig glad for at have fundet den anden lille klump også (billede herover). Den står i Sydhavens bed, halvt skjult bag lågen.
Da jeg gik i gang med at rense Flammebedet, bemærkede jeg denne plante. Jeg ved, jeg satte en begonie på det sted sidste år - og jeg ved også, at jeg ikke gad grave den op i efteråret.

Begonier er dog mig bekendt ikke hårdføre....ikke desto mindre har denne det dog aldeles glimrende.
De andre begonieknolde, jeg også satte i haven sidste år, er gået til.

Det kan selvfølgelig være mig, der tager fejl og det slet ikke er en begonie, men hvad er det så?

En mindre sjov ting at støde på i haven er liljebiller....!
Af samme årsag har jeg ikke andre liljer i haven end 'Landini'...og da jeg rensede jorden, hvor de dukker op...dukkede der også syv (!) liljebiller op. De fik ikke lov til at nyde solen ret længe!

Nu skal jeg så til at holde øje med, de )#%/#%) biller. Har jo også kejserkroner og vibeæg i haven.
En af de tre sølle helleborus jeg har tilbage. Kun to blomster har den. Den plante har jeg bare ikke succes med, så dem vil jeg ikke have flere af.

Som sagt rengjorde jeg det meste af Flammebedet...og der var godt nok en del at tage fat på. Bedet skal rengøres igen om et par uger,...der skal jeg faktisk have omlagt en stor del af det. De nye stauder jeg har stående i et af højbedene, skal plantes ud i bedet.

Nu ville jeg dog have fjernet det værste, så jeg gik i krig.

Her er bedet før jeg gik i gang.
...og her bagefter.
..og her fra en lidt anden vinkel.
Det er skønt at se, hvordan akelejer, montbretia, riddersporer, storkenæb, lodden løvefod osv osv. skyder lystigt op igennem jorden.

Her før- og efter billeder af et minibed jeg også lige nåede at rengøre sådan nogenlunde.
Her ses de blå bede efter jeg har klippet de grimmeste stauder ned. Bedene er ikke renset for blade/planterester etc. endnu.

Det ser muligvis ikke ud som om jeg har fjernet ret meget, men se så lige trillebøren...
Nu vil jeg tage mig en velfortjent lur på sofaen - og i aften vil jeg så kaste mig over bloglæsningen. Det er (igen) lang tid siden, så jeg har en del jeg skal have indhentet.

Hav en god onsdag eftermiddag/aften.

20 kommentarer:

  1. Hej Esther

    Godt du gør en god indsats med liljebillerne - det er ikke sikkert at de er fra din egen have - de flyver vidt omkring og overvintrer hvor der er liljer.

    Er helt enig med dig i din begejstring for Crocus!

    Ha en dejlig afslapningsaften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg har to sten (flade på den ene side) liggende på terrassen, kun med det formål; at kvase liljebiller.

      Er begyndt at indsamle kaffegrums, da jeg har hørt/læst det skulle kunne holde dem væk...det må komme an på en prøve.

      Slet
  2. Så vakre krokus du har! Deilig å se de blomstre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt at der er sprunget flere krokus ud for hver dag, der går...men nu har jeg vel også snart købt mellem 1500-2000 krokus...de fleste dog i krukker, så de ser ikke ud af så meget endnu, ligesom nogle er gået til.

      Slet
  3. Det er ikke nemt at nå det hele, når man også skal skåne sig selv, det må jeg også sande. Det er jo ikke fordi, der ikke er nok at tage fat på, du nåede da også en hel del på de tre timer. Jeg er også i tvivl om det virkelig er en begonie, men har ikke noget bud på, hvad det ellers er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror det var en god ide, at jeg havde givet mig selv en begrænsning på tre timer. I hvert fald lader det ikke til, at ryggen har lidt nogen form for overlast....det er muligt benene har (Uvant at ligge på alle fire, det er jo flere måneder siden jeg sidst ordnede bede...haha...)

      I en FB-gruppe er der nogle der har foreslået en vorterod af en slags...og jeg tror de har ret.... den begonie jeg satte, har jeg så haft sat lige foran planten...derfor jeg huskede forkert.

      Slet
  4. Dejligt endelig at komme i gang, hvad ?:)
    Det pynter så gevaldigt.
    Liljebillerne skal bare have kamp til stregen, de bæster.
    Om lidt skal jeg lave et indlæg, og pudsigt nok kommer det til at ligne dit - om det der med at komme i gang og få rengjort i bedene - hvor er det godt at komme i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaaa...det er skønt at være kommet i gang. Godt nok varer det noget inden hele haven er blevet "arbejdet igennem"...men vi har da heldigvis en uges ferie i næste uge. Godt nok med en hel del planer, men det skulle gerne blive til to hele have-dage i løbet af ugen.
      Liljebiller skal bare dø!

      Slet
  5. Ja det er bare ned på alle 4 og rydde op i bedene :o) her er jeg også igang og er nået over halvdelen af bedene og det er ikke nok med en trillebør(Jeg har jo hørt at du måske kommer på havebesøg i næste uge) Her læsses på trailer :o)) Lilejebiller er da nok den det eneste jeg ikke har i haven dem og så dræbersnegle de har bare at holde sig væk.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Vær du glad for du ikke har liljebiller...de er så irriterende. Det eneste positive, der er at sige om dem, er at de har en flot farve.

      Slet
  6. Härliga vårbilder du visar! Krokus är så älskade när de snabbt dyker upp i vårsolen och livsviktiga för yrvakna insekter och fjärilar som är hungriga efter en lång vinter.

    Vi hade strålande vårväder igår så det blev en heldag i trädgården, det känns minsann i hela kroppen.

    Ha det så gott i din vackra och nyvaknade trägård!

    SvarSlet
    Svar
    1. Naboens bier er begyndt at vågne - så den første i dag. Desværre har vi haft gråvejr, så mine krokus ikke åbnede sig. Men, forhåbentlig får vi snart mere sol. Nu er det jo forårsjævndøgn.

      Slet
  7. Det er så godt at komme i gang igen og en god ide at starte varsomt op, så ryggen kan følge med. Jeg synes da, du har nået meget på de tre timer. Her bliver trillebøren også hurtigt fyldt og jeg er så glad for at vi har trailer, så trillebøren nemt kan tømmes.Fine krokus du har og dejligt du lige fandt en ekstra klump erantis'er fra din fasters have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæresten har været på genbrugspladsen med to trillebøre fulde med haveaffald, så nu har jeg atter plads til haveaffald i min to paller høje åbne haveaffaldskasse.

      Slet
  8. Det er næsten, som om haven har leget gemmeleg med dig. Det pynter bestemt at få fjernet alt det visne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nok noget af det bedste jeg ved; at forårsklargøre haven, selvom det det hårdt for ryggen efter flere måneders pause.

      Slet
  9. Herligt at komme ud og få noget ny energi i haven. Jeg var så heldig at have en helt dag ude i går, man bliver altså så glad:-)))
    Genkender godt det med at være lidt bagud med kommentarer rundt omkring, for får altid kigget de nyeste indlæg sammen med morgenmaden, der er jeg bare ikke så "snakkesalig";-)
    Ha en god dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det giver energi og ikke mindst glæde at forårsoprydde i haven :)

      Slet
  10. Det pynter så meget at få klippet det gamle ned, nu er vi helt KLAR

    SvarSlet
    Svar
    1. JA! Jeg er så klar, så klar. Desværre spiller vejret stadig ikke rigtig med...men nu håber jeg på lidt bedre vejr i løbet af ugen.

      Slet