tirsdag den 21. februar 2017

Mine stakkels vintergækker

Morgenen var ellers så fredfyldt.

Jeg lå på sengen og hyggede med Felix, mens jeg overvejede, om jeg skulle stå op.
Lige pludselig lød der et rabalder fra haven og "kattejammer". Felix var allerede spurtet afsted og jeg fløj op og iførte mig morgenkåben på vejen.

Der var en fremmed kat i haven!

Det er efterhånden nogle år siden det sidst er sket. Mindes ikke at have set denne før, så den vidste tydeligvis ikke, at her var kattesikret...og derfor var den i totalt panik.

Nå, men Speedy stod og "sang" den lige op i hovedet, hvilket ikke ligefrem virkede beroligende på den.... Jeg fik gelejdet mine katte ind i udestuen og lukket døren...og så fik jeg den fremmede kat ud.

En af mine vintergække-klumper står placeret lige præcis der, hvor den fremmede kat og Speedy stod, så de har lidt en smule overlast - og lidt til, for mine katte skulle naturligvis gennemsnuse ALT bagefter.
 Felix stod midt i vintergækkerne og snuste og snuste. Jeg kunne måske nok have jaget ham væk, men der er ingen tvivl om, at han ville blive ved med at komme tilbage, indtil han havde fået snust færdig.
Selvfølgelig irriterer det mig, at den fine klump vintergækker, der netop så småt var begyndt at springe ud, bliver lagt ned - men samtidig ved jeg jo også godt, at det er prisen jeg en gang imellem må betale for at have glæde af mine katte.
 Alt bliver snust grundigt igennem.
 Speedy står vagtsomt og holder øje med om den fremmede kat nu er væk...
 Sådan ser min vintergækklump ud nu. Det kunne helt klart være værre. Beklager det lidt slørede billede.
 På den anden side af sommerfuglebusken står gækkerne stadig fint....og jeg har så lige opdaget, at kejserkronen har stukket snuden op :)
 Jeg tror kræene brugte en halv time på at få afpatruljeret haven - her er det Felix bagerst og Quintus forrest.
 Quintus, som faktisk er en ret slank kat, se foto ovenfor, ser helt buttet ud, fordi han kryber halvt sammen. Lidt sjovt at se.
Haven er blevet færdigsnuset, så nu er her atter ro.
Hav en dejlig tirsdag.

10 kommentarer:

  1. Hold nu op, det var en dramatisk måde at vælte ud af sengen på, jeg må indrømme at jeg kommer til at smile stort ved tanken :o))))
    Nå men skaderne blev da heldigvis ikke så store og der var ikke noget revet skind og dine misser fik da brugt snuderne lidt.
    Nu kan jeg så ikke lige finde ud af om du har 2 eller 3 katte, jeg syntes kun at have set Quintus og Felix..har jeg overset Speedy ?
    Knus og rigtig dejlig dag til jer alle sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var lettere dramatisk - også fordi jeg helst ikke vil have mine katte til at havne i slagsmål. Det bliver så dyrt i dyrlægeregninger.

      Jeg har tre katte: Speedy, Felix og Quintus. Speedy ser gæster ikke, da han gemmer sig under sengen, lige så snart her er nogle han ikke kender.

      Det tog ham 2-3 uger at vænne sig til at Carsten boede i huset. Indtil da gemte han sig de første uger, så snart han hørte Carsten rumstere.

      Også rigtig dejlig dag til jer, Håber Alma har det bedre?

      Slet
  2. Undskyld men man fristes til at sige.... det var kattens :-) Her er det gået ud over Erantisserne, hvor der er blevet katteWC, og jeg har ikke engang kat :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...ja det var kattens ;)
      Jeg har også kattewc i mine bede, men det er i det mindste mine egne kattes, så jeg starter altid forårsklargøringen af haven med at gå og fjerne den ene kattelort efter den anden.

      Om sommeren har jeg ikke problemet, for der er bedene så fyldte med planter, at de ikke kan finde bar jord, så det er kun om vinteren.

      Jeg ville til gengæld blive meget irriteret, hvis det var fremmede katte, der besørgede i min have... Kan du ikke prøve at drysse kaffegrums ud...måske det holder kat(tene) væk fra dine erantisser?

      Slet
  3. Jeg gætter på, at gækkerne retter sig op igen, ellers kan du evt. benytte lejligheden til at dele dem, så har du flere at nyde næste år, hvis du gerne vil have det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har overvejet at dele dem de sidste par år, men aldrig fået gjort det. Jeg vil se, hvordan klumpen har rettet sig, når jeg går i gang med at forårsklargøre haven..og så evt. dele dem der.
      Lærte godt nok lige til det der foredrag jeg hørte i lørdags, at de helst først skal deles når de er næsten visnet ned.
      I hvert fald har jeg tænkt mig at tage deres frøkapsler i år og så et eller andet sted, hvor jeg kan have lidt kontrol med dem. F.eks. i min mistbænk.

      Slet
  4. Kattdramatik på högsta nivå! En inkräktare på reviret måste naturligtvis markeras och sedan luktas på för identifiering!

    Gillar din illustrerade berättelse.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.
      Ja, det var en dramatisk start på dagen, men siden har alt åndet fred og ro :)

      Slet
  5. Morsomt å lese om dramatikk i katteverden! :)
    Synd at dine flotte snøklokker ble skadet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis var det vist ikke så slemt. Det kunne have været meget værre.

      Slet