fredag den 6. januar 2017

Esther-ferien suser derudaf...

...og jeg får faktisk ikke lavet noget som helst...og det er helt okay, for jeg får slappet af.

Det kan godt være jeg - optimistisk - havde skrevet en liste over ting jeg gerne ville nå....men følge den gør jeg så absolut ikke. Høhø.

Nå, men hvis ret skal være ret, så har jeg faktisk fået lavet én af tingene på listen i dag; nemlig at få læst den bunke haveblade jeg har haft liggende siden midten af november.

Da kæresten stod op for at tage på job, gjorde jeg ligeså, men dog kun for at hente bladene med ind i sengen. Nu skulle de altså læses og jeg måtte ikke stå op, førend det var gjort. Bum!

Derfor stod jeg da også først op kl. 11.30 idag, men for pokker hvor var det skønt at ligge i sin seng, under den nye dejlige dyne og fordybe sig i det ene haveblad efter det andet. Det var lige, hvad jeg trængte til.
Beklager den forringede billedkvalitet, havde ikke bemærket at Ipad'ens linse trængte til en klud.

Kattene syntes, det var mægtig hyggeligt, at jeg lå i sengen så længe, så Felix og Quintus gjorde mig selskab. Det var alligevel for koldt at være ude for længe ad gangen.
 Selvfølgelig bliver jeg inspireret, når jeg læser i haveblade og derfor gik der ikke længe, fra jeg havde læst det sidste blad, til jeg var oppe og påklædt og havde hentet min frøkasse ude fra skuret.
 NU skulle der sorteres frø. (Det stod faktisk ikke på min ferie-liste!)
Som sædvanlig ligger de i uorden efter sæsonen plus der er kommet nye til i årets løb; enten frø jeg får fra havefolk eller de følger med haveblade.

Det er et hyggeligt arbejde selvom det tager tid. I dag tog det mig omkring fire timer, men det skal tilføjes, at jeg også sad og tog frø fra til Henriette, der gerne aftager mine "overskudsfrø" :)

Samtidig fik jeg opdateret min frøliste.

Mine bestilte frø fra Impecta kom i går, så de kunne passende blive sat på plads samtidig. Nu mangler jeg så kun de tre poser frø jeg kom til at bestille igår.. (fnis). Det drejer sig om disse:

Malva 'Mystic Merlin'
Ipomoea 'Heavenly Blue' (Den vil jeg bare ikke undvære.)
Tropaeolum 'Orchid Cream'

Da jeg var færdig, var det næsten mørkt udenfor, men jeg nåede lige at få taget et par billeder af isblomsterne på udestuens tag og rude. Smukt ser det ud, men brrrr, hvor er det koldt.
 
På grund af kulden har jeg ikke rigtig været udenfor, bortset fra lige at få dækket med gran (vores + naboens juletræ)

I morgen føles det næsten som en almindelig weekend, i hvert fald har jeg en liste med nogle ting vi SKAL nå...(Heriblandt de tøj-reparationer jeg ikke har nået endnu...haha.)..men så er det da dejligt at vide, at min første arbejdsdag først er på tirsdag.

Kan I have en dejlig aften :)

22 kommentarer:

  1. Skønt med sådan en læsedag i sengen - og derefter oprydning i guldet! God weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var slet ikke så tosset en dag, nej....og skønt jeg har fået orden på frøene. Nu mangler jeg kun at lave en så-plan...og så håber jeg den holder i år...Sidste år gik det hele jo i stå da jeg fik min stress-diagnose og ikke måtte lave noget som helst, andet end at slappe af.

      Også god weekend til dig.

      Slet
  2. Det lyder deilig å ligge i sengen så lenge. Sånn gjør mine katter også, for de liker å ha selskap der. Ja, nå er det tid for frø :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt at kattene gider ligge i sengen med en. Nu er det yderst sjældent jeg ligger i sengen om formiddagen (selv i weekenderne står jeg for det meste op mellem 7-8) så jeg tror også det var derfor de lå der.

      Ja, det er frø-tid :)

      Slet
  3. Åh hvor fedt du hyggede dig, kender godt det at mangle at læse op, men på den her måde du formåede er så hyggelig ja bidende koldt har det jo været....så hvorfor ikke..skønt når du bare fra hjertet fortæller...tak for opmuntringen dejligt når teksten bliver forstået lige det gav mig et godt skub, jeg er ikke ene om at tænke disse tanker,...tak for det..lykke til med dit så arbejde..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig mine ord kunne hjælpe dig til at tage beslutningen. Hav en dejlig søndag :)

      Slet
  4. Skønt med en slapper og læsedag i sådan en kulde, men så længe kunne jeg ikke have ligget i min seng, vi har heller ikke varme i soveværelset, så det var blevet for koldt, nej så hellere sidde her ved brændeovnen.
    God arbejdslyst med reperationsarbejdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke holde ud at ligge i sengen så længe heller...men nu sad jeg jo også op, med puder i ryggen....godt nok er soveværelset husets køligste rum, men så koldt er der nu heller ikke.
      Tak, jeg fik repareret det jeg skulle i løbet af lørdag :)

      Slet
  5. På sådan en fridag med indendørs hygge gør det ikke så meget, at kulden bider; men ellers bliver man nu hurtigt træt af kulden. Selvom du holder igen med frøindkøb, skal der vist åbnes temmelig mange poser til forået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha....ja, her skal åbnes ret mange poser, men skidt pyt. Jeg synes jo det er sjovt. Sidste år gik det hele jo lidt i vasken (planterne blev ikke ompriklet/plantet ud i tide og blomstrede derfor først i august/oktober) pga. min stressdiagnose.
      Sådan går det forhåbentlig ikke i år.

      Slet
  6. Det lyder som den perfekte ferie, Esther! Jeg ønsker dig fortsat god ferie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Nana. Tja, nu er det søndag...men heldigvis har jeg også fri mandag og starter først på job tirsdag. Det hjælper lidt på det.

      Slet
  7. Hej Esther
    Perfekt feriedag og denne kulde er jo oplagt til at hygge under dynen. Jeg er også så småt ved at kigge på frølageret og hvad jeg skal anskaffe af nyheder, der er jo nok af fristelser på nettet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er SÅ mange frøfristelser på nettet...er stolt over jeg kunne nøjes med 11 poser i alt i år :D

      Slet
  8. Og dit indlæg fik det helt store smil frem:-))))) for tænk at sætte bladlæsning på en to do liste;-)))) det vil jeg huske næste gang jeg laver sådan en liste.
    Hyg dig fortsat stort i ferien!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...jamen det var jeg nødt til, da jeg ellers ikke gav mig selv den fornødne ro/tid til at sætte mig ned og bare hyggelæse....og jeg har det supergodt med at jeg fik det gjort...så fremover kommer læsning også på mine to do-sider, så jeg husker at slappe af og lave "ingenting".

      Slet
  9. Hej Esther
    Det er hyggeligt at ligge i sengen og læse, jeg gør det dog mest inden jeg skal sove.
    Ang de "gamle" haveblade så har jeg en lidt sjov historie som jeg vil lave et indlæg om en af dagene
    Forsat god " Esther ferie"

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld.

      Tak fordi du kiggede forbi. Jeg må da lige ind og kigge nærmere på din blog, den har jeg ikke set før nu, så tak fordi du skrev en kommentar.

      Jeg læser oftest også lige inden jeg skal sove, men det var nu helt hyggeligt at ligge til lang opad formiddagen for en gangs skyld. Så kunne jeg rigtig mærke, at jeg havde ferie.

      Slet
  10. Det lyder som en feriedag lige efter min stil, det er så dejligt at læse magasiner og blive inspireret her i vinterkulden og det med at gå igang med et projekt som slet ikke står på listen kunne også ligne mig:-)
    Frøsortering er ikke det sjoveste synes jeg, men det skal altså til for at skabe overblik.
    Heldige dig at du har en ekstra feriedag mandag også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sørme også blevet temmelig inspireret. Skal have gang i et lille projekt i morgen, regner jeg med :)
      Ja, jeg er lykkelig for, at jeg valgte at tage mandagen med i ferien.

      Slet
  11. Det lyder hyggeligt med ferie og læsning af haveblade :-)
    Mine frø har jeg ikke fået styr på endnu, men jeg skal vist snart til at kigge lidt på det, og have bestilt nogen hjem.
    Sikke en lang juleferie du har, jeg startede allerede på job d. 2. januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig hyggeligt at læse haveblade.

      Generelt har vi haft en lang juleferie på skolen i dette skoleår, nemlig knap 14 dage, men jeg valgte at forlænge min med fire ekstra dage (erstaningsferie jeg skal have brugt inden 1/5) - og med en weekend inklusiv, så bliver det til seks ekstra feriedage.

      Slet