onsdag den 30. marts 2016

Det pibler frem

Jeg tilbragte lidt tid udenfor i går, for solen skinnede så dejligt.

Det var ikke fordi jeg fik lavet noget særligt; jeg fik kun lige bundet et par clematis, der trængte til lidt mere støtte, op.

Overvejede at få plantet de tre clematis jeg ikke nåede at få plantet i efteråret...men opgav, da det ville betyde jeg først skulle flytte nogle andre planter - og hvor skulle jeg nu flytte dem hen...Det kunne jeg ikke lige overskue.

Det blev altså ved tanken - for nu.

Et par billeder fik jeg taget:
Blå anemone, som jeg skal have flyttet lidt, da den ellers bliver kvalt af alliumens store blade.

Og så opdagede jeg, at de eneste to pæoner ('Shirley Temple') jeg har, er begyndt at titte frem. De er sat i foråret '15, så sidste år blomstrede de naturligvis ikke. Om de så blomstrer i år, tja...det må tiden vise.
En af de hyacinter, der er længst fremme, er denne tæt på muren i Sydhaven.
Tænk, så opdagede jeg, at en fritillaria 'Persica' er dukket op. De to andre jeg har blev sat i en krukke i efteråret. Det er meningen de skal stå i forhaven fremover, men den skal jo lige omlægges først. Derfor krukkerne.
Det er også ved at være på høje tid at få spist noget ramsløg, for den er godt nok blevet stor.
Vejret i dag er gråvejr - det ser ud til regn om ikke ret længe - så det kunne være jeg lige skulle smutte ud og få taget af ramsløgen.

Update: Det nåede jeg så ikke; nu regner det pænt meget.

Jeg fik forøvrigt taget mine dahlia-stiklinge i går. Så må vi se om de bliver til noget - og hvis ikke, så går det jo også nok.

6 kommentarer:

  1. Ja, det er jo masse som dukker opp hos deg nå! Peonskudd allerede er jo veldig tidlig. I går så jeg flere helleborus i min hage som nettopp har kommet frem fra snøen, og de var fulle av knopper.
    Det er noe å glede seg over! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtig meget at glæde sig over i denne tid :)

      Slet
  2. Jeg mener du skulle tage den med ro, så måske er det ikke nogen god idé at begynde at flytte rundt med planter (undskyld jeg er en lyseslukker:) men regnen forhindrede så også dine projekter. Godt du nåede dahlia-stiklingerne i går. F.Persica er så smuk, de vil desværre ikke være hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...det er okay...Jeg orkede jo heller ikke at lave noget derude idag (bortset fra at få klippet sommerfuglebuskene ned.)

      Ja, 'Persica' er ualmindelig smuk. Den ene jeg viser er en af tre jeg satte dengang, så de to andre er gået til. Jeg har dog også to stående i hver sin krukke, hvor de også spirer nu. De skal naturligvis ud i bedet, når de begynderat afblomstre.

      Slet
  3. godt med frisk luft og lidt solskin på kinden, det er dejligt at bare gå derude i haven og nyde alt der pibler op, så det er godt at du skal slappe af, hvor det giver lidt mere tid til at beundre og tænke planer, uden at der skal gøres noget.
    Fine billeder af de forskellige fine planter i haven
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig god til at lave ikke ret meget...især hvis jeg er træt i bæret, som jeg er alt for meget for tiden.

      Slet