lørdag den 22. august 2015

Knap tre kilo bønner..!

Jeg har vist skrevet det før; at hvis der er en afgrøde som giver godt, så er det helt klart stangbønner.

Det er helt vildt, hvor mange man kan få på forholdsvis lidt plads.

Jeg såede omkring 30-34 bønner i det ene højbed d. 5. juni. De spirede næsten alle sammen.


Den 9. august var de vokset ganske pænt:


...og omkring d. 11./12. august kunne vi høste de første bønner. Der var omkring 5-6 bønner til hver....men så kom der fart på og sidste lørdag; d. 15. august høstede vi 780 gram.


Allerede i forgårs kunne jeg se, der trængte til at blive plukket bønner igen - men jeg fik det altså ikke gjort før i dag...det kom der til gengæld knap tre KILO bønner ud af (14 poser i fryseren)... og der er stadig bønner på vej... :)


Jeg havde egentlig en masse ting jeg ville nå i haven i dag. har f.eks. stadig ikke fået fejet/ryddet op efter stormvejret (pga. jobbet) - for siden i går har jeg haft hovedpine. 

Ikke voldsom hovedpine, men sådan en irriterende en i baghovedet. Når jeg ikke bevæger hovedet for meget, mærker jeg næsten ikke til den...men det der med at bukke sig, rejse sig, bøje sig forover og de bevægelser man ellers gør, når man arbejder i haven, det kunne jeg ikke uden det gjorde irriterende ondt...så...jeg fik kun deadheaded og plukket bønner. Men - det er da bedre end ingenting.

Forhåbentlig har jeg det bedre i morgen, for jeg vil nu mægtig gerne have fejet INDEN vi nu skal have regnvejr igenigen,,,, I morgen er kæresten også hjemme igen, så har jeg jo nok en hjælper :)

I formiddags trillede jeg forøvrigt lige en tur (i bilen - jojo) forbi Gårdejerinden for at hente den sidste af fødselsdagsgaverne fra kæresten. (Han var kørt forgæves derud i sidste uge.)


Jeg faldt nemlig for disse fede kasser, da jeg havde kæresten med derude i juli...og nævnte, at jeg ønskede mig dem i fødselsdagsgave :)

Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil bruge dem til endnu. Jeg synes det er synd at bruge dem som plantekasser - det bliver de også bare ødelagte af, medmindre jeg forer dem først...og det har jeg ikke lyst til. Jeg kunne selvfølgelig også bare sætte en potte ned i med underskål...men...det har jeg heller ikke rigtig lyst til...

Jeg tror de skal have fast plads i udestuen, men ved ikke hvor og hvordan endnu.

Jeg skal dog nok finde på noget. Min udestue har jeg jo også planer for, for jeg er slet ikke tilfreds med dens indretning....så næste år har jeg altså to større projekter i støbeskeen: forhaven og udestuen.

Det er dog muligt jeg tyvstarter med udestuen og begynder på om-indretningen, når vi alligevel skal rydde op efter årets tomater.... det må tiden vise.

Hav en dejlig lørdag aften.

14 kommentarer:

  1. Det er godt med projekter. Flotte kasser, spændende hvad du vil bruge dem til, jeg ville aldrig kunne finde ud af det og køber derfor så heller ikke sådan nogle :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha...tja om ikke andet så kan de da bare få lov til at stå til pynt - de er jo flotte, synes jeg.

      Slet
  2. Bønner smager nu også rigtig godt og til vinter vil de minde jer de gode varme dage hvor de blev høstet.
    Håber at det går lidt bedre med hovedet for det er noget træls noget med sådan en hovedpine.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak...hovedpinen forsvandt endelig efter 3-4 dage i alt.
      Bønner er superlekre at spise - især om vinteren, når man ved de er fra egen have :)

      Slet
  3. Veldig fine kasser! De skulle jeg gjerne hatt selv :)
    Du finner nok en måte å bruke de på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja...og ellers bruger jeg dem bare til pynt :)

      Slet
  4. Hei!
    Heldige deg. Bønner er noe av det beste jeg vet. Her kan vi snakke om gram. Jeg sådde mange frø, få spirte. Den kalde sommeren har ikke satt fart på de få som spirte. Men vi har hatt to måltider med bønner. Himla deilig.
    God sommernatt! Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da ærgerligt med dine bønner.
      Jeg tror, at mine bønner har klaret sig godt, måske fordi de står i et højbed - det skulle jo holde mere på varmen, har jeg hørt?

      Slet
  5. Hej!
    Det var en otroligt fin skörd du fått av bönorna. De nya blom lådorna är fina.
    Hoppas huvudvärken ger med sig, och du kan njuta av en fin söndag!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak...min hovedpine forsvandt først i løbet af mandagen...iriterende.

      Slet
  6. Hej Esther.Skønt med dejlige bønner.Har du prøvet at komme skinke eller bacon omkring og vende dem på panden med lidt hvidløg?Det er bare guf.
    Skønne trækasser................som jeg også er vild med.
    Bruger bla. en af mine i min udestue med to pelargonier i.
    Håber at hovedet har det bedre Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har prøvet den med at vikle bacon omkring - det smager forrygende.

      Slet
  7. Hold da op med bønner! Dejligt at kunne fylde fryseren :0)
    Du kan evt bruge kasserne til hvidløg/løg, citroner mv. i køkkenet eller til køkkenredskaber, hvis du ikke vil have blomster i..
    God dag
    KH.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja...tror nu mest på de kommer til at være "pynt" i udestuen...nu må vi se...først skal der jo ryddes op derude...det ligner noget, der er løgn...satser på vi får det gjort i morgen.

      Slet