søndag den 26. juli 2015

Foto-morgentur efter nattens regn

Har ikke husket at tage billeder af haven de sidste par dage, så her til morgen ved 7-tiden rådede jeg bod på det.

Jeg kan godt se, at det er ved at være tid til at "rydde op" i bedene - igen. Især efter al regnen, men det må lige vente et par dage, da vi har nogle hængepartier indendøre, der lige skal klares først. Forhåbentlig i løbet af i dag.

Nå, men her kommer billederne fra morgenens fototur:

Først en lidt spøjs ting; en postkasseRØD lathyrus (beklager det utydelige billede, jeg kunne simpelthen ikke få taget et ordentligt billede pga. blæsevejret - og jeg forsøgte ellers et par gange.)

Det spøjse er, at jeg overhovedet ikke har sået røde lathyrus! Nå, men den er da ganske pæn, så... :)

Jeg er jo ret begejstret for malvaen 'Braveheart', som jeg såede første gang sidste år. Den har så sået sig selv, bl.a. lige uden for bedet, men der får den nu lov at blive foreløbigt. Det skal ikke være totalt ordentligt over det hele jo :)

De limefarvede tobaksplanter 'Lime Green' er lige så skønne som de plejer at være :)

Jeg er meget begejstret for denne lille mandstro 'Blue Hobbit', som jeg købte hos Thyboesminde Stauder sidste efterår.

Tagetes 'Vanilla' har indtil videre, været rimeligt forskånet for snegleangreb.

I det lyserøde bed er høstanemonerne sprunget ud:

Det samme er hortensiaen, som en gang var mere blå. Jeg har med vilje undladt at give den alun, da den jo faktisk helst skal være lyserød/pink nu den står i det lyserøde bed.

Til gengæld må jeg hellere se at få givet hortensiaen i surbundsbedet alun, for den er godt nok lyserød...

Det lille æbletræ (vist nok et Ingrid Marie, der var intet navneskilt med - de smager i hvert fald sådan) bærer pænt med frugter i år.

Det har smidt 12-14 småæbler og jeg har også fjernet et par stykker og må nok have fjernet et par stykker mere, så de resterende får nok plads at udvikle sig på.

Dahliaerne springer også ud...indtil nu har det især været de mørke og røde, der er gang i, omend 'Striped Volcano' og 'Seattle', som er gule også har fulgt godt med.

Her er det 'Tamtam', 'Tamburo' 'Nuit d'Ete og 'Glow' - desværre viser kameraet ikke den helt rigtige farve - vanddråberne gør det heller ikke nemmere.

Nu begynder der dog også at ske noget med 'My love' (øverst til højre her nedenfor) og 'Karma Corona' (nederst til højre). Til venstre er det 'Jescot Julie' som også har været i gang et stykke tid.

Som det ses på 'Jescot Julie' er jeg heller ikke gået fri for snegleangreb, men indtil nu har det ikke været så slemt. En del af dahliaerne er slet ikke angrebet. Sådan må det gerne fortsætte.

Til sidst er her et billede af et af de topskud jeg klippede af i foråret. For sjovs skyld satte jeg det i jord og se nu her...jeg tror det er 'Arabian Night', men jeg er ikke helt sikker.

Det var mest som et eksperiment at jeg prøvede at plante topskuddet, men det kan man åbenbart godt. Nu er jeg så spændt på, om der også bliver dannet knolde...?!

For hvis det er tilfældet, så skal jeg da godt nok plante en hel del dahlia-topskud næste forår ;)

Den salvia splendens 'Blaze Fire', som jeg såede i foråret er så småt begyndt at springe ud - og jeg er helt vild med farven.

Det samme gælder den Rudbeckia 'Cherry Brandy', som jeg også såede. De første to er sprunget ud indenfor de sidste par dage.

Jeg har ellers ikke været den store fan af solhat, (formentlig er det purpursolhat jeg ikke er så begejstret for, da jeg ikke kan lide den måde kronbladene sidder på) så denne er den første jeg har i haven og den er jeg til gengæld ret begejstret for.

Du kan læse mere om den her.

Til sidst et kig i køkkenhaveafdelingen, hvor bønnerne er gået intet mindre end AMOK. 


Icebergsalaten har pludselig fået fat og er begyndt at gro voldsomt, så vi skal vist til at spise en hel del mere salat :)

...og det var så slut på fotorundturen.
Jeg må hellere se snart at komme i gang med dagens opgave; grundig oprydning i krearummet. hav en dejlig søndag.

6 kommentarer:

  1. Jeg såede også Cherry Brandy, desværre kom der ikke noget op. Den er så flot, jeg købte den sidste år og tog frø, men den gik så ikke.
    Tak for turen, dine planter har klaret sig fint trods regn og blæst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder mærkeligt...at de slet ikke kom, jeg tror at 95% af dem jeg såede kom op, så jeg har foræret til højre og venstre fordi jeg fik for mange (Nu skyldes det jo min haves størrelse; at jeg ikke har plads til dem alle)
      Det link jeg lagde ind fortæller at den er ret god til at selvså....så du har vist været dobbelt uheldig.

      Slet
  2. Du har så mange flotte dahlia! Cherry Brandy sådde jeg også i vår, men mine har heller ikke kommet med noen blomster :(

    God søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja dahliaerne er smukke :)
      Min Cherry Brandy er først begyndt at springe ud nu, så dine kan vel nå det endnu? :)

      Slet
  3. Hej Esther.Tusinde tak for morgenturen i din dejlige have.Og der er da meget at glæde sig over derude.
    Er vild med den limefarvede tobaksplante.
    Og smart at man kan sætte topskuddet direkte ud i haven................det vil jeg da også prøve til næste år.
    Her er der også godt gang i både høstanemonerne og hortensia.Tilgengæld synes jeg mine tagetes Vanilla er sent på den i år.
    God fornøjelse med oprydningen knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også forbløffet over at topskuddet blev til noget. Jeg satte det i en lille potte..og her for et par uger siden kom den så over i en krukke - og så skal jeg da ellers lige love for der skete noget. Det er jo en dejlig måde at få flere dahliaer på (selvom jeg nu gerne vil have nye farver og former til næste år....udover dem jeg har i år...hvis de da overlever vinteren i skuret...!)

      Slet