mandag den 26. januar 2015

Køkkenkompost

Det var ellers kvik respons...og hvis Post Danmark ellers stadig bragte pakker ud om lørdagen, ville det være gået endnu hurtigere...!

Torsdag aften - efter 20 - bestiller jeg nogle varer hos HokusKrokus - fredag kl  10.03 får jeg mail fra Post Danmark at en pakke er på vej til mig, men at de ikke har modtaget den endnu. Kl. 17.15 får jeg mail fra firmaet, at pakken er afsendt.

21.06 hører jeg fra Post Danmark igen; at pakken nu er i deres varetægt...og at jeg vil modtage den mandag d. 26. januar.

Da jeg kom hjem her sidst på eftermiddagen var pakken der til mig og hvor var det dog dejligt at få en pakke med posten....det er næsten som juleaften... :) (Det var vist den 10. pakke indenfor den sidste måneds tid...jeg har virkelig været i shoppehumør - til gengæld shopper jeg jo nærmest aldrig tøj og sko, så det går vist lige op......)

Pakken indeholdt:

Et bo til vilde bier.

Jeg bemærkede nemlig sidste forår, at hullerne i mit gamle insekthotel (Det er gået lidt itu, så det skal repareres, hvis muligt) meget hurtigt blev fyldt ud af vildbier...så jeg udvider da med endnu flere "hotelværelser"...Bier vil jeg meget gene have i haven jo.


Nu har jeg som bekendt fået en mand i huset, så jeg har da planer om at bede ham lave en hel del af denne slags bihoteller til at hænge op rundt omkring... :) For bier skal vi tage vare på!

Jeg fik mig også en håndløvrive, som jeg synes jeg har manglet, når jeg har kravlet rundt i bedene...og den store løvrive har været for voldsom at bruge.


Sidst, men ikke mindst...en kompostspand til køkkenet.

Det var faktisk den jeg var gået på jagt efter torsdag aften og derfor ved et tilfælde havnede på HokusKrokus. En gang sidste år, mener jeg det var, så jeg Signe Wennebeg have den med til Price, da hun gæstede programmet..(Hun brugte den vist til indsamling af hønsemad fra køkkenet) ....og lige siden har jeg ofte gået og tænkt på, at jeg burde have mig en sådan - til kompost - jeg har jo ikke høns.

Jeg har nemlig længe været træt af, hvor meget organisk affald vi smider direkte i skraldespanden hver eneste dag, så nu ville jeg altså have en spand til køkkenbordet. Basta!

På Stevns sorteres hustandsaffald  desværre kun i papir og restaffald....det er SÅ åndssvagt! Da jeg boede på Amager i 1994(!) havde jeg særlige poser til organisk affald, ligesom der var 4-5 forskellige affaldscontainere i gården - det er altså tyve år siden...!

Er sådan en spand så nødvendig? Tja, teoretisk set kunne vi jo bare gå ud med det organiske affald direkte i kompostbeholderen...men helt ærligt...det ville vi næppe få gjort. Dovenskab, u know.

Hvorimod det at tømme den fyldte spand i kompostbeholderen en gang hver anden/tredje dag...det overkommer vi nok ;) Spanden har kulfilter, så det er lugtfrit.


Jeg er meget glad for min nye spand - og har allerede hældt et par visne pelargonieblade + kaffegrums deri :)

Komposterer du dit køkkenaffald?

4 kommentarer:

  1. Skønne ting du har fået indkøbt. Din kompost spand er godt nok luksus af den herlige slags, den skal du nok blive glad for. Her i huset nøjes jeg med en plastikspand iført en plasticpose som bliver kørt ind uder et låg. Absolut ikke så eksotisk som din nye spand. I øjeblikket er min lukkede kompost gået lidt i stå, de kære små kompostormevenner holder vinterferie og det er dem selvfølgelig vel undt, men nu er der snart top på komposten!! Men pyt! Jeg ved jo at de giver den gas, så snart temperaturen stiger lidt. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror allerede jeg er ret glad for den kompostspand. Skal bare lige vænne os til, at grønt affald, kartoffelskræller osv..skal smides i spanden og ikke affaldsposen :) Det lærer vi nu nok.

      Slet
  2. Tak for linket, så kom der lidt på ønskesedlen til min fødselsdag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :) Det er jo en af de fantastiske ting ved blogmiljøet; at man bliver inspireret/får gode ideer :)

      Slet