onsdag den 5. juni 2013

The Chelsea chop

Så har jeg udsat de fleste af mine Skt. Hansurt for "The Chelsea chop".

I særdeleshed den jeg har stående i forhaven, er umanerlig slem til at lægge sig ud til siderne omkring blomstringstid og det ser herrens ud.

Derfor var det dejligt at se i et af "Gardener's World"-afsnittene på TV2Fri (Forøvrigt min nye yndlingskanal!) at Carol Klein talte om "The Chelsea chop".

Det var helt klart en løsning jeg skulle afprøve - og det blev så i dag.


Nu er jeg så spændt på, hvordan blomstringen bliver i år.

Jeg er klar over den bliver forsinket og at blomsterne også bliver mindre, men det er nu helt okay med mig - hvis planten forbliver kompakt.

Sakset fra BBC:

Keep perennials compact

  • Chopping back perennials in late-spring will make bushier plants that flower later on in the season and often flower more prolifically. Known as the Chelsea chop, it is carried out in late May, soon after the famous flower show has finished.
  • To do this, cut or pinch back plants by half. Sedum, rudbeckia, echinacea, helenium and golden rod will all respond well to this technique.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar