mandag den 25. februar 2013

Lockout af lærerne?

Jeg giver mig normalt overhovedet ikke af med at spå om fremtiden, men ikke desto mindre vover jeg nu at påstå, at lærerne bliver udsat for lockout i dette forår. Tidspunktet er jeg dog ikke helt sikker på, måske fra 1. april.

KL - personificeret ved Michael Ziegler - har fra dag 1 brugt krigsretorik og truet med lockout, hvis lærerne ikke makker ret og selvom DLF flere gange er kommet med kompromisforslag har han stejlt sagt NEJ. Jeg tror, at alt hvad KL/regeringen foretager sig mht. folkeskolereformen er et spil for galleriet. Der har siddet en eller anden og tænkt:
DLF's strejkekasse er proppet med penge (2 mia.), så nu lockouter vi dem indtil pengekassen er tom, så kan de ikke stille nogen som helst krav ved de næste mange overenskomstforhandlinger og vi kan skalte og valte med deres arbejdstid...
Alle modargumenter bliver fejet af bordet eller nedgjort, man misinformerer (med vilje) om resultatet af to forskerundersøgelser, der ikke understøtter ens folkeskolereforms-udkast, og forældre, der foretrækker kvalitet fremfor kvantitet i undervisningen, bliver ignoreret.

I dag skriver Antorini i et svar til Folketinget, at
"Det bliver lærerne, der via mere undervisningstid skal finansiere forhøjelsen af timetallet i folkeskolen"
Det er jeg så ikke enig med hende i. Det bliver kvaliteten af elevernes undervisning, der kommer til at betale! Lærere kommer "kun" til at betale med et dårligt arbejdsmiljø, men det er jo så fremmende for børns indlæring...!

Jeg forudser derfor:
  • at KL lockouter lærerne indtil strejkekassen er tom,
  • at regeringen derefter ophøjer KL's oplæg til lov og
  • at lærerne - nu mast helt flade - forventes at føre en ny folkeskolereform ud i livet med stor arbejdsglæde og masser af energi.
Jeg tror så ikke helt på den sidste "spådom", må jeg indrømme. Forleden beskrev jeg min egen arbejdstid...og i den forbindelse har jeg forøvrigt fundet en graverende regnefejl (GODT jeg underviser i sprog og ikke matematik...haha!)

Jeg skrev, at jeg til mine årlige 714 undervisningsTIMER havde 433 TIMER forberedelse....og så faldt jeg selv i den "fælde" jeg oven i købet havde beskrevet længere oppe i indlægget, og lod timer=lektioner og gav mig derfor lidt over ½ TIMES forberedelse til en LEKTION (Jeg havde også skrevet undervisningstime, bare for at forvirre endnu mere..!)

 Det passer jo ikke. 3 TIMER er lig med 4 LEKTIONER, hvilket giver 1½ times forberedelse til 4 lektioner! Altså 22,5 minut pr. LEKTION.

Hvis jeg skal til at undervise FLERE lektioner om ugen OG få mindre forberedelse, så er det vist kun KL og regeringen, der IKKE kan se, at det alt andet lige må give et fald i kvaliteten af min undervisning....og så har jeg ikke en gang medregnet "alt det ved siden af" - der OGSÅ foregår hver eneste dag, i større eller mindre grad - såsom:
  • konstant at være "på",
  • kunne have flere bolde i luften på en gang,
  • tage stilling til mange forskellige ikke-altid undervisningsrelaterede ting i løbet af en enkelt lektion,
  • trøste en elev,
  • konflikter mellem eller med elever,
  • støj og uro,
  • trætte og ugidelige elever
Det gør altså TRÆT i hovedet, især efter seks lektioner, skulle jeg hilse og sige...!

Hvis man ikke tror på mig, vil jeg anbefale at tage et par uger som vikar i den danske folkeskole... :) 

Indtil december 2011 brugte jeg generelt ALT for mange timer på mit job (OGSÅ fritid=gratis arbejde) - men så skete der jo det, at jeg gik ned med stress.

I dag har jeg stadig stresshormoner i kroppen (Slår f.eks. STADIG ud med kraftig nældefeber hver gang jeg sveder og har stadig tendens til at have svært ved multitaske: hukommelsen "glipper".) men jeg forsøger at passe på mig selv og OGSÅ lave meget andet end skolearbejde, når jeg har fri.

 Jeg har overhovedet ikke lyst til at gå ned med stress igen, det kan jo være livstruende - omend KL da vist gør hvad de kan, for at det skal ske.

Jeg har dog en snigende mistanke om, at de (KL, regeringen m. fl.) satser på at lærerne er så ærekære/perfektionistiske, at de stadig vil levere det samme undervisningsniveau på trods af mindre forberedelse. (Også selvom det betyder gratis arbejde!)....og deri har de nok ikke helt uret...for hvis jeg ikke havde prøvet at gå ned med stress, ville jeg sikkert lægge en del gratis timer til for at kunne nå at forberede mig til fingerspidserne til hver enkelt time, men det har jeg forbudt mig selv nogensinde at gøre igen, så... 

Derfor må jeg - såfremt vi får heldagsskolen og vores arbejdstidsregler er afskaffede og vi derfor ikke mere har et loft for max. antal undervisningstimer - bruge noget af min fritid på at "tælle timer" - så jeg KUN arbejder i den tid, jeg får løn for.

Det vil kunne komme til at betyde, at det fremover vil tage ret lang tid at få rettet et sæt elevstile (Jeg gætter på 3-4-5 uger pr. klasse), eftersom de ville skulle rettes i hverdagene, hvor man er totalt bombet i hovedet efter 6-7-8 undervisningslektioner + eventuelle møder, da jeg fremover ville skulle holde FRI i alle weekender.

Lige så vil det også være slut med at udarbejde nyt (og spændende) undervisningsmateriale om nye emner - det er simpelthen for tidskrævende.

Eleverne må nøjes med skolens (ofte gamle) lærebogssystemer og mine allerede udarbejdede materialer (der så ikke bliver opdaterede med ny viden eller tilpasset den aktuelle klasse.)

Som det er lige nu, foretrækker jeg faktisk at bruge en stor del af en lørdag eller søndag på at få rettet en bunke stile, simpelthen fordi jeg så kan sidde i ro og mag (udhvilet og klar i hovedet!) og få rettet dem alle i et hug.

Men, den slags må jeg holde op med - for selvom jeg (stadig) elsker mit job, har jeg altså ikke lyst til at dø af det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar