lørdag den 2. februar 2013

Anlæggelse af køkkenhave-afdelingen

Det ville være synd at påstå, at der var ret meget andet end græsplæne, da jeg i havesæson 1, påbegyndte arbejdet i det område af haven, der med tiden skulle indeholde højbede og surbundsbed.



Februar 2011



I april havde jeg fået anskaffet en regnvandstønde (endnu ikke tilsluttet) og havde fået markeret surbundsbedets placering.



Så gik der noget tid uden jeg fik lavet meget i denne del af haven - der var jo så rigeligt at lave andetsteds (buksbomhække, det lyserøde bed m.m.)

Derudover så husets sokkel rædsom ud - og det skulle udbedres, før jeg kunne fortsætte. Der kan læses mere om det projekt hér.



Derefter kunne regnvandstønden endelig få et ordentligt underlag.



Det var dog ikke helt optimalt, da den stadig stod lidt for lavt i forhold til tilslutningen - ergo måtte jeg tage slangen af når tønden var fuld. Temmelig upraktisk.

Det kom der dog en simpel løsning på senere.



Jeg brugte ret lang tid på at finde ud af, hvordan mine højbede skulle se ud - og derfor kunne jeg jo lige så godt udnytte pladsen til en lille "solsikkepark"...Kan forøvrigt ikke anbefales; næsten umuligt at slå græsset ;)

Apropos græs, så vokser sådan noget skidt jo voldsomt meget - og jeg havde altså ingen græsslåmaskine før august 2011!

Indtil da foregik den langsommelige græsslåning med en lille græstrimmer! Dødssygt arbejde, som jeg derfor kun gjorde, når det var absolut nødvendigt.



Efterhånden havde jeg fået samlet en kæmpebunke jord (både græstørv fra bed-udgravning og rester fra sokkel-gravningen.) Det skulle være bund i højbedene.



I løbet af sommeren kom løsningen på højbeds-udformningen. Det var min mors mand, der gav mig ideen: pallerammer.

TIl min fødselsdag i august fik jeg de første fire pallerammer. Inden da havde jeg fået lagt fliser, som passede til rammerne.



...1-2-3 og så stod der et højbed.



Ved siden af rengvandstønden havde jeg et lidt dumt hjørne, men det kunne jo laves til et lille bed, som sagt så gjort.



Jeg lagde en pæn portion krokus og "kantede" det, så godt som det nu kunne lade sig gøre med forhåndenværende materialer, så jorden ikke ville skride ud i løbet af vinteren.



Forår 2012 - og krokus er på vej op.



Nu skulle bedet så have en rigtig kant. Jeg havde nok mursten tilbage fra kantningen af surbundsbedet, så det var jo oplagt at bruge det samme materiale.



Det pyntede gevaldigt.



I marts påbegyndtes også kattesikringen af haven.

Først skulle den største del af haven lukkes af, så op med plankeværk + låge.



I mellemtiden havde jeg fået lavet højbed nummer to - og også fået malet dem sorte, ligesom min gamle bænk (Kan anes ude til højre)



Et dejligt langt arbejdsbord blev også sat op. Jeg kan ikke helt finde ud af, om vinklerne også skal være sorte eller have samme grønne farve, som plankeværket skal males med dette forår.

Jeg tror det vil se bedst ud, hvis vinklerne også er sorte- hvad siger du?



Den simple løsning på regnvandstønde-problematikken var at lægge 2x4 fliser mere, så den kom op i den rigtige højde ;)



I juli fik jeg også monteret det fjerde højbed. (Det tredje blev lavet i slutningen af juni)

Derudover fik jeg i juli måned s l æ b t sorte skærver (2 tons!) til den store guldmedalje, så området endelig kom til at se ud som en sammenhængende enhed. Det projekt kan du læse mere om hér og hér.



Da min ryg/lænd desværre fik tilbagefald med voldsomme rygsmerter til følge i august, var det meget begrænset, hvor meget jeg kunne nå at lave i sensommeren.

Det betød også at størstedelen af mine indkøbte løg (1200 styk!) måtte lægges i forhåndenværende krukker og tomme højbede!

Jeg havde jo ikke fået omlagt de bede de skulle lægges i, hvilket jeg håber at nå i løbet af april/maj, så højbedene er klar til at tage imod spiselige afgrøder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar