tirsdag den 29. januar 2013

Den gamle dragkiste

I går fortalte jeg om mine absolutte yndlingsmøbler; spisestuen. I den forbindelse nævnte jeg også mit andet yndlingsmøbel: dragkisten.

Det er ikke fordi jeg ved så meget om dens historie, men jeg ved at den er kommet i familiens eje en gang mellem 1920-1929.

Det var min farmors søsters mand, der bragte den ind i familien ved deres giftermål.(Har glemt årstallet).

Den blev overladt til min farmor og farfar, da søsteren med familie emigrerede til Canada i 1929.

Så stod den rigtig længe hos mine bedsteforældre, indtil de en gang i tresserne flyttede til en mindre lejlighed og der ikke havde plads til den mere. Den er jo noget af et skrummel - men et dejligt et ;)

Billedet her er taget hos mine bedsteforældre. Dengang var den mørkegrøn med orange(!) - det må altså have set pænt gyseligt ud.


Som sagt overtog mine forældre den i tresserne og min mor har fortalt, at min far stod nede i kælderen i rigtig mange timer og malede den i dens nuværende farver.

I mit barndomshjem stod den i "den store gang". Kan huske at min søster og jeg tit brugte "gesimsen/hylden" til at lege på med figurer/biler.

Jeg overtog den en gang i 90erne og har mange gange overvejet at male den, fordi den så slidt ud, men jeg fandt det rigtig svært at mixe nogle farver, så det også ville se pænt ud.

Jeg havde halvt om halvt besluttet mig for nogle lysebrune og cremefarvede nuancer.... og så var det jeg pludselig købte hus og fik meget andet at tænke på, bl.a. haveplaner, så male-planerne blev stillet i bero!

I dag har jeg absolut ingen intentioner om at male den - for den har fået en rigtig god placering med masser af luft omkring, og virker ikke skrummelagtig mere - og jeg er kommet til at sætte pris på dens autentiske patina. Desuden passer farverne perfekt til huset og mine andre møbler.



Derudover; da jeg fik ombetrukket spisebordsstolene, sørgede jeg for at betrækket passede til dragkisten, så der var endnu færre grunde til at ommale den.

Har du noget yndlingsmøbel?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar