søndag den 13. maj 2012

Nyt fra min have

Har været i haven i mange timer i dag, så det varer ikke længe før jeg kravler til køjs, for jeg er godt nok træt. Men - jeg vil lige nå at vise lidt billeder fra min have, for der er altså sket en del derude - jeg har bare ikke haft tid til at blogge om det.

 Den clematis jeg plantede sidste år (Golden Tiara) har efterhånden bredt sig ganske effektivt i den cypres, jeg klippede skaldet sidste forår, som noget af det allerførste jeg foretog mig i haven. Efter blomstringen, hvor jeg alligevel skal beskære clematis'en, studser jeg nok også lige cypressen....den skulle jo nødig blive lige så stor som før.

 

Når det nu regner i den dejlige have (taget i går), så er det nu rart man kan ligge i sin kurv og alligevel næsten være udenfor. Citat: Quintus, der elsker sit nye haveliv.



I går fik jeg også flyttet mine juleroser, der har stået helt og aldeles forkert (opad en sydmur!) og i stedet fik jeg sat lathyrus og klokkeranker. (Claus Dalby-collection)



 For nu lige at vende tilbage til clematis: To af de nye, ser ud til at trives helt fint, kravlende op ad sidste juls juletræ...!

 

 Mit 2. skyggebed er næsten færdigt....juleroserne har fået en behageligere plads - ude til venstre er der ramsløg....og alt det dejlige, bare jord venter på hostaer, som jeg skal have hentet hos min mor. Det er naturligvis en selvfølge at bedet her skal "proppes" med forårsløg til efteråret - jeg jubler over at have fundet plads til flere løg :o)

 

I går formiddags var jeg forøvrigt på plantemarked på Køge Torv....og jeg skal da lige love for jeg fik hevet planter med hjem.

F.eks. blev det til hele SEKS forskellige storkenæb:

G. phacum 'Conny Broe' 
G. pratense, Plenum Violaceum 
G. pratense 'Double Jewel', 
Cranesbill G. 'Melinda' 
G. pratense 'Laura', Cranesbill 
G. oxorianum 'Maurice Moka', Cranesbill

 Derudover: peberrod fennikel gul citrontimian Heuchera 'Rachel' en lyngphlox (tror jeg det var) samt denne smukke næsten sorte hornviol:

Efter at have tilbragt formiddagen foran computeren med prøveforberedelse, blev eftermiddag og tidlig aften tilbragt udenfor. Nu skulle jeg altså "nå noget"....og sørme om jeg ikke fik lavet den nye del af "det blålige bed" færdig (Mangler så stadig at luge venstre side, men det må blive en anden dag)


 Efter et par timers arbejde, ser der nu således ud:

Jeg er ganske godt tilfreds med resultatet. Nu skal planterne lige "sætte sig"...og så må jeg se, hvor jeg skal sætte sommerblomster, for der skal jo ikke være bar jord.

 Apropos bar jord, så har jeg vist før skrevet, at der ikke er meget af det i det lyserøde bed. Det er der egentlig heller ikke. Jeg lugede lige bedet i dag - og der var næsten intet ukrudt :o)

 
 Et af hængepartierne ved det bed, har dog været det sidste spidse hjørne....det har jeg - også - fået ordnet i dag. Jeg har plantet tre af mine nye storkenæb der.

Clematis'en til venstre er 'Ville de Lyon' - to styk. Her skal selvfølgelig også plantes sommerblomster, så jorden "forsvinder", men storkenæbbene skal lige etableres først.

 Udover det afbildede, har jeg også fået lavet et lille bed i "frugtafdelingen", hvor jeg har plantet to stikkelsbær (en grøn + en blå)....til efteråret skal mine to ribs også plantes der....men her til sommer er pladsen optaget af en squashplante. ...og nu kan jeg ikke huske, hvad mere jeg har lavet, så det er vist på tide at sige: GODNAT :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar