søndag den 13. maj 2012

London/I

Har susende travlt pt. med de sidste prøveforberedelser (deadline lige om lidt) - men nu vil jeg altså se at få skrevet noget her.

Sidste fredag kl. meget tidligt (kl. 4) måtte jeg ud af fjerene for at nå flyveren, der afgik til London Heathrow kl. 7.45. Som det kan ses, nåede jeg det ;o)

 

 Det eneste faste på vores program denne fredag, var Jack the Ripper-tour om aftenen (Det var en god tur, omend det var meget lidt jeg ikke vidste i forvejen - men det var meget spændende at "være på stederne".)

 Vi tjekkede ind på vores ganske udmærkede hotel i Kensington Gardens Square - et helt fint hotel, som vi også nupper næste gang vi skal derover - ved middagstid og skulle der shoppes! Denne gang ville jeg bare finde den "store boghandel ved Piccadilly Circus" (=Waterstone's)....og jeg fandt den....og jeg skal da lige love for jeg fik brugt nogle pund...!

 Som havenørd kan man slet ikke undgå at blive meget begejstret for deres pænt store udvalg af haverelaterede bøger:
 

Billedet viser ca. halvdelen af deres havebøger..... Det var simpelthen helt vildt....!

Jeg valgte dog at begrænse mig temmelig meget, da jeg allerede havde fundet nogle fede Jack-the Ripper-bøger (Han havde ca. 1½ hylde!) samt nogle andre bøger, så jeg nøjedes med at købe: David Gardner: Royal Hortical Society - Clematis and climbers, 2007 Christopher Lloyd - Colour for adventurous gardeners, 2001 Alys Fowler - The Edible Garden - How to have your garden and eat it, 2010

 Den eneste bog, jeg hjemmefra havde besluttet, at jeg ville have, var "The Edible Garden". Ved et tilfælde fik jeg her i foråret nemlig set (og optaget) lige præcis de haveudsendelser, der hører sammen med bogen.

 

 Alys Fowler har en rækkehushave, der er mindre end min (ca. 110 m2, hvis jeg husker rigtigt) og det er helt utroligt, hvad hun kan få ud af den, både af blomster og "mad". Desuden er hun meget behagelig at høre på, så hun er noget af et hit her på matriklen :o) Udover temmelig mange bøger, blev det naturligvis også til "et par" blade:

 

 I det hele taget slæbte jeg pænt meget med hjem fra denne tur. Min kuffert vejede fx. 4 kg, da jeg tog afsted....og godt 15 da jeg rejste hjem igen...og det oven i købet uden mine fem planter. I Kew Gardens (Den fantastiske have får sit helt eget indlæg en af dagene) er der nemlig også et plantesalg af de større og jeg blev simpelthen nødt til at have nogle planter med hjem.

De påstod i Kew, at jeg bare kunne tage dem med i håndbagen (en gennemsigtig plasticsæk dog) med jord und alles....! Det ville jo være rart at skulle slippe for jordafskylning, forsvarlig indpakning etc. så jeg besluttede at tage chancen. Jeg kunne jo højst få dem konfiskeret...ikke at jeg havde lyst til det...men da hverken SAS eller Security kom med nogen indvendinger, kunne jeg glad sætte mig i mit flysæde med mine nye planter :o)

   

2 x Artimisia 2x Nepeta med brogede blade 1x Akeleje 'Blue Barlow"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar