tirsdag den 9. august 2011

Stiklinge-tomater

2011-08-09 18:24:22 2011-08-09 16:24:22 Så er der dælme gang i 2. omgang af tomaterne i udestuen. 1. omgang gik ikke så godt igen. Bevares, der kom da tomater, men da jeg ikke lige havde fået fordelt jorden korrekt i kapillærkassen - endnu et eksempel på trial and error :o) - fik tomaterne ikke nok vand, hvilket er meget upraktisk, når en udestue bliver så varm... - så bladene krøllede for et godt ord og tomaterne havde svært ved at modne over det hele og begyndte i stedet at blive "rynket" i skindet. Heldigvis havde jeg taget et par af de afnippede sideskud og sat i vand. De satte rødder og blev derefter plantet i potter og sat i haven. Fik for nylig smidt de gamle tomatplanter ud, en ny sæk blev slæbt ind i udestuen og så blev kapillærkassen fyldt korrekt og stiklingerne blev plantet.....og sikke en forskel.

 

Tomatplanterne er stadig smukt grønne og frembringer den ene tomat efter den anden - de første er ved at blive røde nu. (To cherrytomat-planter og en "Gemini" har det vist sig at være.) Udenfor har jeg stadig to andre stiklinge, hvor den ene er blommetomaten....den tomat, der smager bedst. Om ikke så længe får jeg forhåbentlig flyttet krukken ind i udestuen, så jeg får flere tomater. Til næste år køber jeg kun tre blommetomater, har jeg besluttet - og laver tre stiklinge af dem, så jeg i alt får seks tomatplanter i løbet af sæsonen.

 

 Det er vist et passende antal planter til en enkelt person :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar