søndag den 20. februar 2011

Ønske allerede opfyldt

Sjovt som ens ønsker nogle gange kan vise sig allerede at være opfyldte..!

Nogle af de tanker jeg bl.a. gjorde mig i forbindelse med mit huskøb, var etableringen af en faskine.

De sidste par år har der jo været megen fokus på oversvømmelser i forbindelse med tøbrud og regnvand og ikke mindst kommunernes overbelastede (og ikke tilstrækkeligt vedligeholdte) kloaksystemer.

 Sålænge jeg boede til leje, var jeg sådan set ret ligeglad, eftersom det jo ikke ville være mig, der kom til at hænge på regningen i tilfælde af vand i huset. Sjovt som ens fokus pludselig ændrer sig, når man selv bliver husejer! *G*

 Nu flyttede jeg jo ind, mens der lå masser af sne og jo, godt nok undrede jeg mig da en smule over hvor hurtigt der var tørt var på min grund, selv efter de store tø-dage - ikke så meget som en enkelt vandpyt, men jeg tænkte ikke videre over det, da jeg jo havde rigeligt at gøre.

 I forbindelse med min kommende 5-års-plan for haven, fandt jeg tegningerne af grunden frem....og opdagede, at der ER etableret en faskine...! I hvert fald i følge tegningen. (Det er jo så også ret vigtigt at vide, så jeg ikke graver ned i den ved omlægning af haven....!)

 En tur udenfor bekræftede dog, at den skam er god nok; nedløbsrørene "forsvinder" ned i jorden. Så, jeg behøver altså slet ikke spekulere mere over etableringen af en faskine. Nu skal jeg blot have fundet ud af, hvor faskinens sandfang og brønd er henne, så jeg kan vedligeholde den.

 "Ulempen" ved en faskine er at det ikke er muligt at tilkoble en regnvandstønde (og derved have adgang til gratis havevandings-vand) - men nu er jeg jo så heldig, at jeg har en udestue også - og dens nedløbsrør er ikke tilkoblet faskinen....så selvom en regnvandstønde på terrassen ikke er det smukkeste, så kan det dog lade sig gøre. (Jeg skal nu nok finde på et eller andet, så den bliver lidt skjult.) 

Hvis du ikke rigtig ved, hvad en faskine er, findes der en ganske udmærket artikel lige hér. Billede lånt fra http:://www.bolius.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar