mandag den 22. januar 2007

Mere om fugle

2007-01-22 17:34:04 2007-01-22 15:34:04 Nogle gange kan jeg sidde i hele og halve timer - ofte med kikkerten for øjnene og betragte det leben, fuglene giver i min have. Jeg har ret mange fugle derude - regner med 40-60 stykker, når der er flest (De er jo komplet umulige at tælle præcist, sådan som de svirrer rundt.) Nu er jeg ikke den store ornitolog, men mener dog at kunne sige, at jeg har besøg af solsorte, blåmejser, musvitter, bogfinker, grønirisker, en enkelt rødhals, gråspurve og skovspurve. Det er muligt der er flere arter, men jeg er som sagt ikke ornitolog :o) Naturligvis befinder fuglene sig oftest i nærheden af foderpladsen; ...enten lige nedenfor:



 ... eller også i kø ved selve foderpladsen:

 

Beklager den dunkle belysning, men det er vinter i Danmark ;o) Nu hvor vinteren har meldt sin ankomst er det også på tide, at jeg atter går i gang med min særlige "vinter-fugle-fodrings-delikatesse"; 1 kg billig margarine (eller andet fedstof) smeltes - og så rører jeg diverse ingredienser i, alt efter hvad jeg lige har i hytten. Jeg bruger dog altid havregryn og solsikkekerner. Andre ingredienser kan være: tvebakker, kiks, knækbrød (smuldrede), cornflakes, nødder, rosiner, kokosmel. Når det meste af margarinen er "suget op", hælder jeg massen over i et stort lerfad (foret med husholdningsfilm) og sætter det i køleskab til fedtstoffet er stivnet. På grund af "foret", er massen utrolig nem at få ud af fadet og "vende" over i foderhuset. Filmen er så lige til at trække af - og fuglene kan komme til maden :o) De er helt vilde med det og får spist sådan en portion op i løbet af 1-2 dage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar