onsdag den 25. oktober 2006

ITALIA - 17. oktober 2006 - POMPEI

2006-10-25 22:37:26
2006-10-25 20:37:26
Så fik jeg endelig tid til at fabrikere et nyt Italiensindlæg :o) Tirsdag skulle vi ret tidligt op - 5.45, da vi skulle være på busholdepladsen ved Termini senest kl. 7. Vores hotel lå ca. 20 minutters rask gang derfra. Det var nu ikke så svært at komme op; for det første var hotellets senge ikke noget at råbe hurra for - og for det andet var vi jo ikke taget til Italien for at sove ;o)

Første glimt af morgensolen. Efter en lille times kørsel holdt vi ind ved en "Autogrill", hvor vi kunne få os noget morgenmad; f.x. ristet panini med mozzarella og skinke. Kan anbefales :o) Efter en pause på ca. 40 min. kørte vi så videre og endelig kunne vi så beundre vulkanen Vesuv gennem vinduet.

Et formidabelt syn Nu nærmede vi os Pompei. En by, hvis liv og undergang jeg har læst meget om igennem tiden, så jeg var ret spændt på endelig at skulle se den i virkeligheden. Det måtte helt klart være en speciel oplevelse. Vi blev læsset af bussen kl. 11 og så havde vi godt en time til at se os omkring inden den guidede tur ville begynde. Kl. 12 skulle vi mødes inde i selve ruinbyen - på den første, åbne plads.

Trædesten Nu skete der bare det, at vi kom ind ad en anden indgang end den guiden havde ment!

Fra Forum Et ordentligt kort havde vi heller ikke, men da klokken hastigt nærmede sig 12 uden vi så nogle af de andre fra bussen, blev vi enige om at vi nok hellere skulle se at finde en anden "åben plads", eventuelt begynde at lede efter Forum!

Fra Forum

Da vi endelig nåede op på Forum var klokken lidt over 12 - men heldigvis var der en gruppe, der startede turen på Forum og derfor var der endnu. Dem sluttede vi os til.

Søjle fra Eumachias hus Også på denne tur blev vi guidet af en meget kompetent guide.

Udsigt til Vesuv fra Forum Det var i det hele taget kendetegnende for alle udflugter; utrolig kompetente guider - ikke at det kom som nogen overraskelse, eftersom det bl.a. er det som rejseselskabet reklamerer med - og som var en af grundene til at jeg valgte netop det selskab dengang i april ;o)

Napoli i baggrunden - til venstre murrester næsten dækket af rosmarin Jeg er jo ikke klassisk-sproglig student for ingenting :o) Blomstrende rosmarin

At størstedelen af busturene så oven i købet er indregnet i rejsens pris - man skal kun selv betale for indgangen (11 euro ved Pompei) - gør det jo kun endnu mere attraktivt.

Det vrimlede med firben på den solvarme "rosmarin-mur"

I alt gik vi rundt i Pompei i godt 4 timer. Det er lidt i underkanten, hvis man vil nå at se det hele - men på den anden side, så har man jo en rigtig god grund til at tage til Pompei igen ;o)

En typisk gade med rester af trædesten At vejret så atter viste sig fra sin rigtig gode side - var jo kun med til at gøre det til en rigtig god oplevelse.

House of Menander

At kunne gå rundt i 24-25 graders varme kan også kun anbefales ;o)

Stabian Baths

Selvom Pompei helt klart var en god og spændende oplevelse, som jeg gerne anbefaler, så var Herculaneum (som vi så dagen efter) alligevel en meget større oplevelse! Så hvis man kun har tiden til at besøge et af stederne, vil jeg klart anbefale Herculaneum!