lørdag den 23. juli 2005

Topkarakter til Madam Blå!!

Som allerede nævnt i selve rutebeskrivelsen, boede vi på "Madam Blå" i Essunga Kyrkby.
Stedet drives af Per-Åke og Elsy Lundberg, som også er motorcyklister - og af samme grund er motorcyklister meget velkomne :o)

Netop derfor havde jeg valgt, at vi skulle bo dér!

 Vi ankom ved halv 8-tiden onsdag aften og var knap nok stået af cyklerne før Per-Åke stod og bød os hjerteligt velkommen. Godt nok havde restauranten lukket, men hvis vi var sultne, ville de gerne lave noget mad til os!

 Vi fik bragt vores få pakkenelliker op på værelset (Et stort, lyst og rent værelse med tilhørende badeværelse) og gik så ud i haven, hvor en pige var ved at dække op til os ved et bord. Forretten var en let og lækker tomat/mozzarella salat med dressing, brød og smør. Til maden fik jeg et glas hvidvin samt den uundværlige Coca Cola og N. en øl.

 Hovedretten var to tynde skiver kød viklet omkring noget, der lignede Roquefort. Som tilbehør var der et bjerg af krydrede kartofler, broccoli, bønner og blomkål samt lidt pyntesalat :o) Nu er jeg ikke særlig begejstret for skimmeloste i det hele taget, så jeg skrabede osten ud af kødet, men spiste så ellers løs. Jeg kunne dog slet ikke spise op - portionen var kæmpestor *G* Men hovedsagen var jo også at jeg blev mæt - og dét blev jeg :o)

 Før vi gik til ro havde vi en hyggelig lille mc-snak med Elsy og Per-Åke. Vi fortalte, at vi dagen efter gerne ville se Vänern og derefter Trollhättan og Uddevalla. Belært af dagens kørselserfaringer var vi nemlig godt klar over, at der var alt for lidt tid til rådighed for at kunne nå til Norge - vi skulle jo helt hjem igen samme dag.

 Per-Åke foreslog, at vi droppede Uddevalla, medmindre vi havde en særlig grund til at køre dertil - og det havde vi ikke - og i stedet for køre ad nogle flotte ruter. Han tilbød at tegne et kort til os næste dag - og det sagde vi selvfølgelig Ja tak til.

 Da vi var ved at låse os ind på værelset, kom Elsy op med en bakke med mineralvand og glas, som hun stillede på bordet i "fællesstuen" udenfor værelserne; Vi skulle bare tage en, hvis vi havde lyst. Det var på husets regning!

 Torsdag morgen kl. 7 blev vi vækket af kirkeklokkebimlen (Det havde Elsy advaret os om aftenen i forvejen) - men jeg fandt sporenstregs mine ørepropper frem - og så faldt jeg i søvn igen :o) Stod dog op kort efter og gik i bad og derefter gik jeg ned og pakkede mc'en, mens N. tog bad.

 Inde i restauranten var der dækket op til det helt store morgenbord til os. Der var 3 forskellig slags brød, 2 marmelader, smør, blødkogte æg, ost, nystegte pølser, 2 slags kødpålæg, appelsinjuice, tomat - og agurkeskiver og den lækreste "rigtige" varme chokolade.

 Mens vi indtog dette lækre måltid kom Per-Åke ind med de kort han havde tegnet til os og forklarede os ruterne. Vi takkede mange gange for kortene - og så kom dagens fedeste overraskelse; Per-Åke spurgte, om vi ville have noget imod, at han kørte med os - som guide, da han alligevel ville ud og trille sig en tur. Det havde vi selvfølgelig ikke spor imod!!!

 Så var det tid at betale for opholdet - og det var rørende billigt. Vi gav i alt 885,- sv.kr (aftensmad, drikkevarer, overnatning og morgenmad)

 Som sagt, så gjort; Vi trillede af sted ved halv ti tiden med Per-Åke som guide. Den tur er allerede beskrevet, så jeg skal ikke gentage den her :o)

 Eftersom vi nu havde guide på, blev turen lidt anderledes end den rute vi havde fået indtegnet, men det gjorde sandelig ikke noget! I nærheden af Främmestad gjorde vi holdt ved dette smukke mini-vandfald: Efter fotopausen kørte vi så til Vänersborg - så her er endnu et billede af Vänern :o)
I Trollhättan tog vi som tidligere nævnt afsked med Per-Åke og takkede ham mange gange for de dejlige oplevelser vi havde haft, både på "Madam Blå" og på formiddagens køretur.

 Som det fremgår tydeligt af ovenstående beretning, er jeg meget begejstret for "Madam Blå" - og det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg skal dér forbi. Næste gang - formodentlig næste år i slutningen af juni - vil du med? *G* - vil jeg dog bo der et par dage og så tage på udflugter derfra.

 Bl.a. kunne jeg godt tænke mig at køre Vänern Rundt (ca. 400 km, i følge Per-Åke) Efter dagens tidligere skuffelse (Cafe Emma) var det bare dejligt at få sådan en varm velkomst, som vi fik.

 Det fås bare ikke bedre! Madam Blå: 7 ud af 6 stjerner





Den ekstra stjerne gives for vores private turguide :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar