mandag den 31. januar 2005

Føler mig snydt!

 Lige præcis d. 8. har vi skole/hjemsamtaler til efter kl. 20....Normalt møder jeg sent om tirsdagen, så havde regnet med at nå forbi valgstedet om morgenen, men nikke, nikkenej.

Lige præcis denne dag skal vores elever nemlig fremlægge en stor opgave og det kræver tilstedeværelsen af alle klassens klasselærere!

Ergo skal jeg møde allerede kl. 8.30. Så - jeg har ingen mulighed for at afgive min stemme d. 8. februar og må derfor nøjes med at brevstemme, hvis jeg vil bruge min demokratiske ret.

Jeg var så forbi folkeregisteret i arbejdskommunen i dag - og mand for en flad fornemmelse at brevstemme! 

Ingen alenlang stemmeseddel, bare et bette stykke papir i en kuvert. Ind i en stemmeboksen og skrive partibogstav/navn på sedlen, lukke den blå kuvert og aflevere den ved skranken igen, underskrive at man har stemt i et afskærmet lokale, hvor ingen kunne se, hvor man satte krydset - og det var så dét! 

Ingen "valgstemning" overhovedet; Ingen helt særlig, næsten højtidelig stemning, når man går ind i stemmeboksen og lader øjnene løbe henover alle de opstillede navne for til sidst at sætte sit kryds, folde stemmesedlen efter de allerede angive mærker og lade den dumpe ned i den aflåste kasse til alle de andre stemmer.

Ovennævnte eksempler er nogle af de mange fordele ved at stemme "rigtigt" - men det, der generer mig allermest ved at brevstemme er, at jeg ikke kan tjekke om min stemmeseddel nu også bliver talt sammen med de andre - hvem siger, de ikke kan komme til at glemme den, når stemmer skal tælles op?

 Desuden finder jeg det ikke videre trygt, at min underskrevne erklæring bliver lagt i den samme brune kuvert som min blå stemmekuvert. 

Dvs. enhver ansat i folkeregisteret ville kunne se, hvad jeg har stemt, fordi mit navn ligger sammen med stemmeseddelskuverten.

Hvor hemmeligt er det så at brevstemme?? Det er ikke så meget det, at folk kan se hvad jeg har stemt, der generer mig.

Det er mere selve princippet, at de lægger folks stemmesedler sammen med deres navne, der er mig imod.

Hvorfor ikke bare lægge erklæringer fra folk, der har brevstemt i een bunke og så de blå stemmekuverter i en anden bunke - så ville man i det mindste ikke kunne lure, hvad folk har stemt, men ville stadig kunne se hvem, der havde afgivet sin stemme??!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar