søndag den 17. oktober 2004

Bilist-iagttagelser - set fra en motorcykel.

I de 14 dage jeg indtil nu har kørt på min motorcykel, har jeg selvfølgelig ikke kunnet lade være med (stadig) at hæfte mig ved bilisternes færden i trafikken. (Bilister er jo immervæk min yndlingsaversion *GG*) 

Umiddelbart er de eneste forskelle på at køre mc fremfor knallert45, (altså lige bortset fra at det er meget federe at køre mc *G*) at jeg endnu ikke er blevet dyttet af og ej heller er blevet overhalet, når der var dobbeltoptrukkent ;o)

 Desværre kører (rigtig mange) bilister dog stadig med hovedet under armen. Ikke at jeg havde forventet de ville køre mere ansvarligt, bare fordi jeg har fået mc-kørekort *G*, men med min højere fart på f.eks hovedveje (80 km/t - jeg overholder faktisk hastighedsbegrænsningerne!), skal jeg godt nok være EKSTRA opmærksom på mine medtrafikanters, til tider, besynderlige adfærd.

 Tag nu bare sådan noget som ubetinget vigepligt (herunder afstands-og fartbedømmelse!): Mange bilister burde på et kursus, hvor de lærer at bedømme køretøjer-der-er-længere-væk-end-50-meters-hastighed noget mere sikkert end tilfældet er i dag. Jeg har allerede adskillige gange oplevet følgende situation:

 På hovedvejen ligger jeg ca. 150-200 meter bag en bil. En anden bil holder på en sidevej og overholder sin ubetingede vigepligt - for BILEN - og når bilen så er kørt forbi, ja så kører bilen ud på hovedvejen, formodentlig i den tro, at jeg, fordi jeg ikke fylder så meget ("Det er nok en knallert"), nok heller ikke kører så hurtigt!!??!! Med 80 km/t kører man altså ret hurtigt de der 200 m og det uanset størrelsen af ens køretøj! Hurra for defensiv kørsel og foden på bremsen!

 Gad vide om den slags skete lige så ofte, dengang det kun var motorcykler, der kørte med lys på om dagen???

Et "morsomt" eksempel på en uansvarlig bilist: Kørte ad Gl. Køge Landevej. På dette sted (ved Ishøj) er vejen i 2 spor, jeg kører i højre spor og overvejer at skifte til venstre, da der kører et par lastbiler foran mig (Bryder mig ikke om at ligge skjult bag sådanne kæmpekasser). Jeg orienterer mig bagud og kan se en rød bil, der nærmer sig. Den kører med god fart (65-70 km/t), men kører samtidig en smule usikkert (Den slingrer let), så enten er det en nybagt bilist eller også en spritbilist - regner jeg med. Jeg bliver selvfølgelig i min bane og venter på den passerer mig - og så får jeg mig ellers noget af en overraskelse: Bag rattet sidder en kvinde, med en bunke papirer opad rattet, papirer hun tydeligvis læser i, eftersom hendes blik kun i få øjeblikke ad gangen er rettet mod vejen!!!!

 Jeg var målløs, for nu at sige det mildt...og besluttede mig for at blive bag lastbilerne - med god afstand - fremfor at lægge mig bag en så uopmærksom bilist! Kunne lige forestille mig, hvordan hun ville reagere, eller rettere ville UNDLADE at reagere, hvis hun pludselig skulle bremse!

  Nu vi er ved trafik: Pt. er foretager Roskilde Amt vejarbejde på "Strandvejen" og af samme årsag er den delvist lukket i perioder, hvilket giver ekstra trafik på Køge Landevej om morgenen. (Motorvejen er proppet i forvejen.)

De sidste to morgener (hhv. kl. 8.20 og 7.40) har jeg kunnet køre med tophastigheden 5 km/t på strækningen Solrød-Greve! Eneste trøst er da, at jeg virkelig får trænet i "at fedte med koblingen"....! Normalt tager det mig 45 min. at komme på job, men i disse dage tager det saftsuseme 75-80 min! Jeg er helt klar over det ikke er bilisternes "skyld", at "Strandvejen" er afspærret, men dét, der kan gøre mig noget så irriteret over at holde i kø så længe, er det faktum at det kun er i hver 10. bil, at der sidder mere end 1 person! Så tro da pokker der er bilkø, så langt øjet rækker!

 Bilkøen er - grundet vejarbejdet - værre lige pt. men den er der hver morgen - normalt undgår jeg den dog, fordi jeg - under normale omstændigheder - ikke behøver køre hjemmefra før 7.30. Har læst et sted, at man i USA - tror jeg det var - visse steder har indført "sanktioner" overfor bilister, der ikke har passagerer med;

De SKAL benytte een bestemt vej/motorvej, (der selvfølgelig er langsomst pga. mængden af biler) da den "hurtige" vej er forbeholdt biler med mindst 2 personer i og der falder bøde, hvis de ikke gør. Sådan noget burde indføres herhjemme også: For hver 2 hjul på køretøjet, skal der være minimum een passager,(Lastbiler undtaget) før man må køre på eksempelvis Køge Landevej/"Strandvejen". 

Hvis man kører alene, er det ned på motorvejen eller bøde...! :o) 

Til sidst en positiv oplevelse: Skulle ud på en meget befærdet Køge Landevej (myldretiden), der var ikke megen trafik fra venstre, men fra højre var der til gengæld rigtig meget trafik. Det så ud til jeg kunne få lov til at vente rigtig længe på et hul i strømmen af biler...og hvad sker der så helt uventet?? En bilist fra højre HOLDER SØRME TILBAGE FOR MIG, så jeg kan komme ud!! Nu står verden da ikke længere! *G*

Dét var dagens oplevelse og han fik selvfølgelig også et venligt nik som tak :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar