søndag den 22. august 2004

Foranlediget af et par spørgsmål...

22082004 17.32

 ...i kommentarboksen til et tidligere indlæg, er det måske på tide at få gjort lidt op med folks opfattelse af, hvilke emner der bliver taget under behandling i folkeskolens tysktimer anno 2004. I hvert fald i mine tysktimer ;o)

Jeg starter skoleåret med at spørge eleverne hvilke emner, de (=elevmedbestemmelse) gerne vil arbejde med via et spørgeskema. Udfra deres ønsker planlægger jeg så årets emner. (Det samme gør jeg forøvrigt i engelskundervisningen)

Eneste emne, der er fastlagt på forhånd er 1. emne, der er valgt af mig. I år er det musik.

 Hvis de ikke skifter mening undervejs - det hænder nemlig - er årets emner foruden musik følgende: Sport, ungdom (herunder fritid, ferie, mode, subkulturer, fremtid) og fantasy/eventyr.

Til så mange emner som muligt, forsøger jeg at inddrage film og videoer (musik) - hvis jeg ellers kan finde en passende film ;o)

 Det glæder mig usigeligt, i år at kunne slippe for at arbejde med emner, der ellers er så "typiske" for tyskundervisningen (og som eleverne ofte - uvidst af hvilken grund, måske af vane? - faktisk tit sætter X ved), nemlig de grå/sorte emner: Racisme/nazisme, fordomme og 2. Verdenskrig.

De emner er bare så negativt ladede, at det halve kunne være nok. Efter min mening, hjælper den slags emner da kun med til at fastholde faget tysk i "hadefagets rolle".

 Da langt hovedparten af nutidens unge har store vanskeligheder med det tyske sprog, finder jeg det vigtigt, at de får lov til at beskæftige sig med emner, der interesserer dem og som de derfor vil være (bedre) i stand til at snakke om - på tysk.

 Fra engelskundervisningen er langt de fleste elever jo vant til - hovedsageligt - at arbejde med spændende og farverige (positive) emner- hvorfor skulle de så snydes for den slags emner i tysk?

  Skriftlig tysk I 10. klasse skal de også lære skriftlig tysk og hvert eneste år oplever jeg at hovedparten af mine elever, ikke før har prøvet at skulle skrive en længere tekst på tysk. De påstår det i hvert fald og når jeg ser deres første stil, er jeg tilbøjelig til at tro dem.

Det er sjældent nogen af dem når over 7-8 i karakter, langt de fleste ligger faktisk på 03, 5 og 6. Ikke noget under at landsgennemsnittet for skriftlig tysk er så lavt - det er altså begrænset hvor meget man kan nå at lære dem i løbet af knap 10 mdr - men gør da hvad jeg kan.

 Begynder for det meste med ret simple "skriveøvelser", der trin for trin stiger i sværhedsgrad. Derfor får de ikke nogen "rigtig stil" for før en gang efter efterårsferien - de er jo nødt til at kunne formulere sig en smule på tysk først ;o)

 ...og så lige et svar til Thea: Faktisk bruger jeg netop ordene "scheissen" (=skide) og "schiessen" (=skyde) når jeg skal illustrere for klassen, hvor vigtigt det er at være opmærksom på, om der står ie eller ei i et ord :o) ...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar