mandag den 24. maj 2004

Er nutidens unge krystere eller...??

Som det sker hvert år ved denne tid (Folkeskolens Afgangsprøver) er der elever, der får kolde fødder og pludselig vil framelde sig den prøve, de selv har tilmeldt sig - dagen før prøvens afholdelse!

Havde to elever i dag til "spørgetime", der ville melde fra (prøven er i morgen).

Eftersom de har tilmeldt sig prøven, er de også i deres fulde ret til at framelde sig prøven igen, selvfølgelig - men det skal ske efter en vejledende samtale med læreren i det pågældende fag samt med forældre - og i så fald skal frameldingen ikke først ske dagen før prøven!

Både af hensyn til selve prøveplanlægningen og skolesekretærens arbejdsvilkår!

At ville melde fra dagen før prøven lugter lidt for meget af "Jeg-tør-ikke-gå-til-prøve-i-morgen-alligevel-det-er-ubehageligt-og-jeg-får-sikkert-også-en-dårlig-karakter-nej-puha-så-jeg-melder-lige-fra-så-er-jeg-fri-for-at-tænke-mere-på-det-jeg-vil-hellere-udskyde-EKSAMEN-til-næste-år"

Igennem hele skoleåret har jeg - når samtalen faldt på prøverne - gjort mine elever opmærksomme på, at det altså ikke er en eksamen de skal til, men blot en prøve. Til en eksamen kan man dumpe - det kan man ikke til en prøve - ingen af vores elever bliver nødt til at tage året om, selvom de kun skulle komme ud med karakterer på 5 og derunder. 

Samtidig gør jeg meget ud af at forklare dem, at det vigtigste for mig denne dag, er at de får sagt så meget som muligt på engelsk, (i dette tilfælde) og at jeg vil gøre mit til, at de får en så god som mulig oplevelse ud af det "at være til prøve".

Da langt de fleste af dem skal videre i uddannelsessystemet, ja så mener jeg klart, at de skal gå op, om ikke andet, så får de da noget træning i disciplinen "prøve/eksamen".

Hvis jeg nu var rigtig doven, ville jeg da synes det var helt fint, hvis næsten ingen af mine elever ville gå til prøve; Tænk, en masse arbejdstid jeg ville spare:

Der ville både skulle laves færre spørgsmål (dem har jeg det jo med at bruge en hulens tid på) og prøvedagen ville slutte allerede ved frokosttid....det ville da lige være til at overleve..!

Nu er jeg dog bare af den indstilling, at når man nu har fulgt undervisningen i et helt år - ja, så afslutter man da også med den dertil hørende prøve!

Hvorfor tror du så (relativt) mange unge stikker halen mellem benene og bliver de største krystere så snart prøverne nærmer sig? 

Hvad mener du om deres mulighed for at framelde sig prøver, de selv har tilmeldt sig? 

Hvad mener DU?? 

Er det bare mig, der er gammeldags, siden jeg mener, de selvfølgelig skal afslutte med prøve??

PS. For lige at vende tilbage til de to elever, så fik de at vide af både mig og skolelederen, at de selvfølgelig skulle til prøve i morgen; at det var for sent at melde fra dagen før. Så får jeg jo at se, om de møder op i morgen - er jeg ikke sikker på, men hvis de gør, er det jo kun glædeligt :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar